مقالات مقالات .

مقالات

متیل استات

متیل استات با cas number یا شماره شناسایی 9-20-79 یک حلال آلی است. این ماده کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون مانند صنایع تولید شوینده، رنگ، رزین و…  دارد. در صنعت این ماده با نام تجاری متیل استات و نام اختصاری MeOAc شناخته می‌شود. ‌فرمول مولکولی این ماده C3H6O2 است. از لحاظ ظاهری نیز، متیل استات مایعی بی رنگ، شفاف و  دارای بویی معطر و همچنین طعمی دلپذیر می‌باشد.

MeOAc در حالت مایع و بخار، بسیار قابل اشتعال است و در صورت تماس با چشم و پوست باعث ایجاد حس سوزش، درد و… می‌شود. بنابراین گفته می‌شود در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، ممکن است باعث ایجاد خطراتی برای انسان و محیط زیست شود. در نتیجه رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با این محصول ضروری است.

متیل استات دارای کاربرد گسترده‌ای در صنایع شوینده و بهداشتی است. به طور مثال از این ماده به عنوان لاک پاک کن استفاده می‌شود. علاوه بر آن به عنوان رقیق کننده در رنگرزی نیز به کار می‌رود. این ماده با نام‌های دیگری همچون متیل اتانوآت، استیک اسید متیل استر و… نیز شناخته می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این ماده‌ی بی رنگ و گاها زرد رنگ، می‌توان به فرار بودن آن اشاره کرد. میزان تبخیر زیاد و خشک شدن با سرعت بالا سبب متمایز و پرکاربرد شدن این حلال به عنوان یک تمیز کننده و رقیق کننده در صنعت شده است. به دلیل نبود مواد آلی فرار (VOC) به آسانی قابل برگشت به محیط زیست است و جز مواد آلوده کننده‌ی خطرناک محیط زیست به شمار نمی‌رود.

ساده‌ترین روش تولید این ماده استفاده از استریفیکیشن متانول و اسید استیک در حضور یک اسید قوی است. استریفیکیشن به فرایندی که در آن الکل و یک اسید به وسیله یک کربوکسیلیک اسید به استر تبدیل می‌شود، می‌گویند. سولفوریک اسید به عنوان کاتالیست معمول شناخته می‌شود. این کاتالیست به برای تولید اسید به شکل جامد در برخی واحدها استفاده می‌شوند. این کار موجب بالا رفتن بازده واکنش، کم شدن میزان متانول و اسید استیک موجود در محصول همچنین موجب کاهش خوردگی در تجهیزات فرایندی خواهد شد. در ابتدا متانول و استیک اسید وارد راکتور شده و سپس اسید سولفوریک به اندازه یک درصد وزنی به عنوان کاتالیزور اضافه می‌گردد. این واکنش در اثر حرارت شروع می‌شود و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دما در طول برج تقطیر ثابت شود. پس از اتمام این مرحله آب تولید شده از متیل استات جدا شده و متیل استات به دست می‌آید.

متیل استات از خانواده استر استات‌ها می‌باشد. ساختار این ماده از 3 اتم کربن تشکیل شده و جزئی از خانواده‌ی هیدروکربن‌ها نیز به شمار می‌رود.

https://oxizan.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۴۵:۴۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)